tirsdag 23. februar 2010

Beijing

Endelig fremme i Beijing! Fantastisk foelse naar man plutselig er der man har vart i tankene sine saa mange ganger foer! Naar flyet floy inn over fjellene som ligger rundt Beijing, mens solen staar opp i noe som ser ut som et mysisk skylag, da kom nesten taarene frem.. (selv om det skylaget selvfolgelig er livsfarlig forurensing)..

07:31 tog til Gardermoen. NSB har jo selvfoelige masse problemer og turen ender braatt i Larvik, der vi er noedt til aa vasse i sno opp etter knea!!
Men kommer omsider til Gardermoen, videre til Helsinki for saa aa mote paa Beijing, og ja, her snakker vi aa mote paa! Herregud aa folk STIRRER!! Det er ikke litt heller, noen ser paa meg i mange minutter, andre skuler, noen sier HALLOOO. Men naa skal det ogsaa sies at jeg har sett 6 vestlige mennesker siden jeg gikk ut fra flyplassen. Ikke det engang, saa fort (eller seint jeg fikk baggasjen, alltid sist som vanlig..) var det ingen europeere igjen. Ingen paa toget fra flyplassen, ihvertfall ingen paa det utrolig velfungerende metroen og enda mindre i gatene! Og jeg har rukket aa se endel gater allerede, for her i gaarden bruker man ikke taxi nei! Jeg kom fram til slutt, takket vaere mange sote kinesere som prater i vei uten at jeg forstaar ett ord av hva de sier! Men veldig hyggelig da.

Etter jeg hadde vaert en tur borte aa tatt bilde av Mao gikk jeg faktisk forbi en kineser som gikk aa holdt en rosa paraply, jeg holdt paa aa le meg ihjel, men lo enda bedre av de 40(000) tyskerne som kom i flokk etter. De gjorde seg bra som japanere!

Og jeg har spist dumplings (med pinner, noe som ikke var saa veldig lett..) Og at jeg har spist det er litt utrolig med tanke paa at jeg har sett filmen som saa absolutt ikke medfplger lysten til aa spise dumplings (noen av dere forstaar kanskje hva jeg mener..!)

Ellers har det vaert en hyggelig forste dag! Har spist middag med en tysker som jeg (forhaapentligvis) ska reise til Tibet med. Vi faar se hva morgendagen bringer :)

Direkte fra Beijing,
Braathen Moen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar